Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina järjestää kaikille avoimia sanataideiltoja kerran kuukaudessa, joka kuun kolmas keskiviikko. Illoissa tutustutaan sanataiteeseen tekemällä helppoja matalan kynnyksen harjoituksia, jotka eivät vaadi aiempaa kokemusta sanataiteesta tai luovasta kirjoittamisesta.

Iltoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon eikä mukaan tarvitse päästä joka kerralla. Illoilla on vaihtuvat teemat, joista ilmoittelemme tällä sivulla sekä somekanavillamme illan lähestyessä. Otathan mukaan omat kirjoitusvälineet, joko kynän ja paperia tai esimerkiksi tietokoneen. Illat on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta nuorempiakaan osallistujia ei käännytetä ovella pois.

Sanataideillat ovat osallistujille maksuttomia, ja ne järjestetään koronatilanteen salliessa Jyväskylän kaupunginkirjaston Kokoustilassa (2. kerros, lastenosaston takana) osoitteessa Vapaudenkatu 39–41. Poikkeuksista eli etätoteutuksista ilmoitamme tällä sivulla sekä sosiaalisen median kanavillamme.

Rapinan sanataideillat 2021:

15.9. klo 18-19.30, etätoteutus: https://join.skype.com/ISvagh7Z1XNr
Ilmastokirjoittaminen ja toivo
Ahdistaako ilmastokriisi? Ärsyttääkö ilmastotoimien hitaus? Onhan meillä vielä toivoa? Tule Rapinan sanataideiltaan tutkimaan, miten ilmastokriisi taipuu runouteen ja proosaan. Aihetta lähestytään lyhyiden kirjoitusharjoitusten avulla ja niistä keskustelemalla. Luvassa on myös lukuvinkkejä. Aiheesta ei tarvitse olla etukäteistietoa eikä ole vaarallista, jos kirjoittaminen viekin illan aikana muihin teemoihin. Utelias mieli ja into kirjoittaa riittävät. Illan ohjaa kirjailija ja sanataideohjaaja Joanna Heinonen.

20.10. klo 18-19.30
Kuolleiden aamunkoitto
Kuolleet heräävät henkiin, ja sinä löydät itsesi ostoskeskuksesta, jossa olet jumissa muiden osallistujien kanssa. Kuka sinä olet, ja millaiset ovat mahdollisuutesi selvitä zombiepidemian vallitessa? Illan aikana matkataan sanataiteen keinoin suoraan zombielokuvien kliseisimpiin kohtauksiin. Illassa ei mässäillä väkivallalla, mutta aiheensa vuoksi se ei sovi herkimmille. Illan ohjaa sanataideohjaaja ja FM Johanna Berlin.

17.11. klo 18-19.30
Rakkauden roisketta
Kaipaatko tilaisuutta istahtaa ja kirjoittaa rakkaudesta? Haluaisitko heittää kliseet jorpakkoon ja kirjoittaa ihania, kamalia, hassuja tai sydämeen käyviä raapaisuja kohtaamisesta, rakkauteen kompastumisesta tai haikeasta kaipuusta? Tule roiskuttamaan rakkautta paperille runojen ja proosan muodossa! Illan ohjaa sanataide -ja kirjallisuusterapiaohjaaja Merja Toppi.

15.12. klo 18-19.30

Sano se värein
Joulukuun sanataideillassa kirjoittamisen sytykkeenä ovat värit. Mitä paperilla tapahtuu, kun maailmaa katselee eri väristen linssien läpi? Illassa pääset etsimään mieluisten ja inhokkivärien luonteita ja tutkailemaan, millaista värikirjoittamista sinä haluaisit kokeilla kenties Sinelmien tai Valkoisen kirjan jalanjäljissä. Tervetuloa mukaan fiilistelemään joulun värejä tai matkustamaan muiden sävyjen mukana toiseen aikaan ja paikkaan, sinä päätät! Aiempaa kirjoittamiskokemusta ei illan väreillä leikittelyyn tarvita. Illan ohjaa sanataideohjaaja Vilma Tammelin.

Sanataideiltoja ohjaavat Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n sanataideohjaajat, joilla on osaamista muun muassa sanataiteen, kirjallisuuden, journalismin, draaman, sosiaalisen median ja kasvatuksen osa-alueilta.

Kysymyksiä illoista (ja vaikkapa toiveita iltojen tulevista teemoista) voi esittää sähköpostitse sanataideyhdistys.rapina@gmail.com. Kannattaa laittaa seurantaan myös yhdistyksen Facebook ja Instagram, joissa infotaan lisää tulevien iltojen aiheista niiden tullessa ajankohtaisiksi.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Mitä sanataideilloissa tehdään?

Heinäkuun 2021 sanataideiltaa vietettiin Villa Ranan rehevässä puutarhassa orkesterin soittaessa sattumalta taustalla. Tässä maistiainen luontoaiheisesta pajasta:

Valitse alla olevalta listalta yksi kasvinnimi. Mistä se voisi juontaa juurensa? Kirjoita nimen tarina vapaaseen tyyliin. (10 min)

kielo, rentunruusu, anopinkieli, päivänkakkara, koiranputki, saniainen, juhannusruusu, ahkeraliisa, mustasilmäsusanna, jukkapalmu, juoru, rahapuu, voikukka, nokkonen, paju, ketunleipä, tulppaani, ruusu, kissankäpälä, kevätesikko, nuokkuhelmikkä, auringonkukka

Menneiden sanataideiltojen tunnelmia

Huhtikuu 2021 Eläimellistä menoa -ilta