Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina järjestää kaikille avoimia sanataideiltoja kerran kuukaudessa, joka kuun kolmas keskiviikko. Illoissa tutustutaan sanataiteeseen tekemällä helppoja matalan kynnyksen harjoituksia, jotka eivät vaadi aiempaa kokemusta sanataiteesta tai luovasta kirjoittamisesta.

Iltoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon eikä mukaan tarvitse päästä joka kerralla. Illoilla on vaihtuvat teemat, joista ilmoittelemme tällä sivulla sekä somekanavillamme illan lähestyessä. Otathan mukaan omat kirjoitusvälineet, joko kynän ja paperia tai esimerkiksi tietokoneen. Illat on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta nuorempiakaan osallistujia ei käännytetä ovella pois.

Sanataideillat ovat osallistujille maksuttomia, ja niitä järjestetään joko etänä tai lähitoteutuksena. Linkki etätoteutukseen tulee aina nähtäville tälle sivulle illan ajankohdan perään. Lähitoteutukset pidetään Kortteli Klubilla (Vapaudenkatu 48-50).

Rapinan sanataideillat 2023:

Menetelmällinen kirjoittaminen

18.1.2023 klo 18-19.30 etänä https://jyufi.zoom.us/j/64599775402

Mitä kirjoittamiselle tapahtuu, jos jonkin kirjaimen käyttö kielletään tai vokaaleista saakin käyttää vain yhtä? Mitä tekstille tapahtuu, jos kaikki substantiivit vaihdetaan? Mitä Google voi tarjota kirjoittamiseen? Tule ihmettelemään menetelmällistä kirjoittamista Rapinan sanataideiltaan yhdessä kirjailija ja sanataideohjaaja Joanna Heinosen kanssa. Illassa kirjoittamiseen suhtaudutaan kielellisenä leikkinä eikä oikeinkirjoituksella tai kaiken järjellisyydelläkään ole niin väliä.

Analogista kauhua

15.2. klo 18-19.30 Kortteli Klubilla

Kasetti sähisee soittimen uumenissa ja kuva vääristyy. Välähtikö ruudussa monisuinen hahmo vai kuvittelitko vain? Sanataideillassa luodaan jännitystä löydetyn kuvamateriaalin ja analogisten laitteiden reistailun kautta. Ilta sopii kaikentasoisille kirjoittajille, mutta harkitsethan kauhunkestotasosi itse. Illan vetää luovan kirjoittamisen opettaja ja analogisen kauhun intoilija Marras Mustonen.

Hävettääkö?

15.3. klo 18-19.30 Kortteli Klubilla

Meillä jokaisella lienee jokin häpeän aihe, jota salailemme. Saatamme kuvitella, että kukaan muu ei kärsi vastaavasta. Miltä häpeä tuntuu? Illan aikana käsitellään sitä, miten häpeää voi hyödyntää kirjoittamisen materiaalina ja miten häpeän painoa voi keventää? Syntyneitä tekstejä ei ole pakko jakaa. Illan ohjaa Rapinan sanataideohjaaja Elisa Haverinen.

Sielusiepparin jäljillä

19.4. klo 18-19.30 Kortteli Klubilla

Oletko tavannut joskus sielusiepparin? Tai ihan jäätävän sarjaimuttajan tai muun outolaisen? Jos et, mistä sellaiset voisi tunnistaa? Ja ennen kaikkea: voiko niiden kanssa elää vai pitääkö niistä hankkiutua eroon? Tule kirjoittamaan pala omaa mystistä tarinaasi! Et tarvitse aikaisempaa harrastuneisuutta kirjoittamisesta, vaan intoa ja kirjoittamisvälineet. Illan ohjaa kirjailija ja Rapinan sanataideohjaaja Merja Toppi.

Runojen pohjalta

17.5. klo 18-19.30 etänä

Vietetään ilta inspiroituen vanhoista ja uudemmista runoista. Kirjoitusharjoituksissa käytetään pätkiä erilaisista runoista. Koska runoa voi tulkita muutenkin kuin sanoina, yksi harjoitus on tulkinta runosta, jota ei ole tarkoituskaan ymmärtää (kieli joku muu kuin tuttu), vaan tulkinta perustuu ääniin ja kuvaan. Illan tarkoitus on lähestyä runoja inspiraation lähteenä. Illan pitää runojen suomentamisen väitöskirjatutkija Anne Turkia.

Mitä ovat sanataideillat?

Sanataideiltoja ohjaavat Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n sanataideohjaajat, joilla on osaamista muun muassa sanataiteen, kirjallisuuden, journalismin, draaman, sosiaalisen median ja kasvatuksen osa-alueilta.

Kysymyksiä illoista (ja vaikkapa toiveita iltojen tulevista teemoista) voi esittää sähköpostitse sanataideyhdistys.rapina@gmail.com. Kannattaa laittaa seurantaan myös yhdistyksen Facebook ja Instagram, joissa infotaan lisää tulevien iltojen aiheista niiden tullessa ajankohtaisiksi.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Mitä sanataideilloissa tehdään?

Heinäkuun 2021 sanataideiltaa vietettiin Villa Ranan rehevässä puutarhassa orkesterin soittaessa sattumalta taustalla. Tässä maistiainen luontoaiheisesta pajasta:

Valitse alla olevalta listalta yksi kasvinnimi. Mistä se voisi juontaa juurensa? Kirjoita nimen tarina vapaaseen tyyliin. (10 min)

kielo, rentunruusu, anopinkieli, päivänkakkara, koiranputki, saniainen, juhannusruusu, ahkeraliisa, mustasilmäsusanna, jukkapalmu, juoru, rahapuu, voikukka, nokkonen, paju, ketunleipä, tulppaani, ruusu, kissankäpälä, kevätesikko, nuokkuhelmikkä, auringonkukka

Menneiden sanataideiltojen tunnelmia

Huhtikuu 2021 Eläimellistä menoa -ilta