Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina järjestää kaikille avoimia sanataideiltoja kerran kuukaudessa, joka kuun kolmas keskiviikko. Illoissa tutustutaan sanataiteeseen tekemällä helppoja matalan kynnyksen harjoituksia, jotka eivät vaadi aiempaa kokemusta sanataiteesta tai luovasta kirjoittamisesta.

Iltoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon eikä mukaan tarvitse päästä joka kerralla. Illoilla on vaihtuvat teemat, joista ilmoittelemme tällä sivulla sekä somekanavillamme illan lähestyessä. Otathan mukaan omat kirjoitusvälineet, joko kynän ja paperia tai esimerkiksi tietokoneen. Illat on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta nuorempiakaan osallistujia ei käännytetä ovella pois.

Sanataideillat ovat osallistujille maksuttomia, ja ne järjestetään Jyväskylän kaupunginkirjaston Kokoustilassa (2. kerros, lastenosaston takana) osoitteessa Vapaudenkatu 39–41.

Rapinan sanataideillat loppuvuonna 2020:

21.10. klo 18–19.30 Vuoropuheluja-chatfiktiopaja. Chatfiktio on uusi, koukuttava ja trendikäs tarinankerronnan muoto, jonka saloihin työpajassa sukelletaan. Osallistujat ideoivat itselleen roolihahmot ja ohjaaja antaa tapahtumille lähtötilanteen. Tämän jälkeen aletaan kirjoittaa fiktiivistä keskustelua älypuhelinsovelluksessa. Miten yhteisen dialogin kautta puidaan ihmissuhdekiemuroita, ratkotaan mysteereitä ja autetaan ystäviä? Ohjaajina Ulla Lehtinen ja Roosa Berg.

18.11. klo 18–19.30 Kirjoita itsesi ulos -sanataideilta. Joukko tuntemattomia havahtuu tyhjässä huoneessa. Ei ovia, ei ikkunoita, ei kalusteita. Jostakin kaikuu metallinen ääni. Missä olemme? Miten päädyimme tänne? Sinä päätät, olemmeko avaruudessa, tulevaisuudessa, salaisessa laboratoriossa vai kenties pakohuoneessa, ja pääseekö sieltä ulos aseena vain kynä ja paperi. Illan ohjaa Rapinan sanataideohjaaja Johanna Hyttinen.

16.12. klo 18–19.30 Jouluaiheinen sanataideilta. Illan ohjaavat Rapinan sanataideohjaajat yhteisvoimin.

Sanataideiltoja ohjaavat Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n sanataideohjaajat, joilla on osaamista muun muassa sanataiteen, kirjallisuuden, journalismin, draaman, sosiaalisen median ja kasvatuksen osa-alueilta.

Kysymyksiä illoista (ja vaikkapa toiveita iltojen tulevista teemoista) voi esittää sähköpostitse sanataideyhdistys.rapina@gmail.com. Kannattaa laittaa seurantaan myös yhdistyksen Facebook ja Instagram, joissa infotaan lisää tulevien iltojen aiheista niiden tullessa ajankohtaisiksi.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Katso sanataideiltojen tapahtumasivu Facebookissa.

Mitä sanataideilloissa tehdään?

Heinäkuun sanataideiltaa vietettiin Villa Ranan rehevässä puutarhassa orkesterin soittaessa sattumalta taustalla. Tässä maistiainen luontoaiheisesta pajasta:

Valitse alla olevalta listalta yksi kasvinnimi. Mistä se voisi juontaa juurensa? Kirjoita nimen tarina vapaaseen tyyliin. (10 min)

kielo, rentunruusu, anopinkieli, päivänkakkara, koiranputki, saniainen, juhannusruusu, ahkeraliisa, mustasilmäsusanna, jukkapalmu, juoru, rahapuu, voikukka, nokkonen, paju, ketunleipä, tulppaani, ruusu, kissankäpälä, kevätesikko, nuokkuhelmikkä, auringonkukka

Sanataideillat alkavat Jyväskylässä!