Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina järjestää kaikille avoimia sanataideiltoja kerran kuukaudessa, joka kuun kolmas keskiviikko. Illoissa tutustutaan sanataiteeseen tekemällä helppoja matalan kynnyksen harjoituksia, jotka eivät vaadi aiempaa kokemusta sanataiteesta tai luovasta kirjoittamisesta.

Iltoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon eikä mukaan tarvitse päästä joka kerralla. Illoilla on vaihtuvat teemat, joista ilmoittelemme tällä sivulla sekä somekanavillamme illan lähestyessä. Otathan mukaan omat kirjoitusvälineet, joko kynän ja paperia tai esimerkiksi tietokoneen. Illat on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta nuorempiakaan osallistujia ei käännytetä ovella pois.

Sanataideillat ovat osallistujille maksuttomia, ja ne järjestetään koronatilanteen salliessa Jyväskylän kaupunginkirjaston Kokoustilassa (2. kerros, lastenosaston takana) osoitteessa Vapaudenkatu 39–41. Poikkeuksista eli etätoteutuksista ilmoitamme tällä sivulla sekä sosiaalisen median kanavillamme.

Rapinan sanataideillat 2021:

Rapinan sanataideillat ovat kesätauolla! Syksyn aikataulu julkaistaan myöhemmin tällä sivulla. Odotellessasi syksyn kirjoittamisentäyteisiä iltoja voit lukea alta menneiden iltojen tunnelmia.

Sanataideiltoja ohjaavat Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n sanataideohjaajat, joilla on osaamista muun muassa sanataiteen, kirjallisuuden, journalismin, draaman, sosiaalisen median ja kasvatuksen osa-alueilta.

Kysymyksiä illoista (ja vaikkapa toiveita iltojen tulevista teemoista) voi esittää sähköpostitse sanataideyhdistys.rapina@gmail.com. Kannattaa laittaa seurantaan myös yhdistyksen Facebook ja Instagram, joissa infotaan lisää tulevien iltojen aiheista niiden tullessa ajankohtaisiksi.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Mitä sanataideilloissa tehdään?

Heinäkuun 2021 sanataideiltaa vietettiin Villa Ranan rehevässä puutarhassa orkesterin soittaessa sattumalta taustalla. Tässä maistiainen luontoaiheisesta pajasta:

Valitse alla olevalta listalta yksi kasvinnimi. Mistä se voisi juontaa juurensa? Kirjoita nimen tarina vapaaseen tyyliin. (10 min)

kielo, rentunruusu, anopinkieli, päivänkakkara, koiranputki, saniainen, juhannusruusu, ahkeraliisa, mustasilmäsusanna, jukkapalmu, juoru, rahapuu, voikukka, nokkonen, paju, ketunleipä, tulppaani, ruusu, kissankäpälä, kevätesikko, nuokkuhelmikkä, auringonkukka

Menneiden sanataideiltojen tunnelmia

Huhtikuu 2021 Eläimellistä menoa -ilta