Kuva: Heta Vaattovaara

Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n Kirjametsä-näyttely aukeaa Jyväskylän pääkirjastolle 31.5. Näyttely kiertää lisäksi Keuruun, Muuramen ja Jämsän kirjastoilla.

Miten Rapina päätyi rakentamaan kirjallisuusnäyttelyä, ja millaista on ollut yhdistyksen mittakaavassa varsin suuren projektin toteuttaminen? Haastattelimme Kirjametsä-työryhmää, josta kysymyksiin vastasivat Ulla Lehtinen, Roosa Berg, Laura Mustonen, Vilma Tammelin ja graafikko Heta Vaattovaara.

Näyttelyn teemana on kotimaisen kirjallisuuden taianomaiset metsät. Miten päädyitte tähän teemaan?

Teema kumpusi kiinnostuksesta taianomaisiin metsiin ja oivalluksesta, että kotimaisessa kirjallisuudessa on lukuisia kiehtovia kuvauksia taikametsistä. Tavoitteena on johdatella kävijät metsään liittyvän mytologian ja kansanperinteen äärelle ja tarjota kurkistuksia siitä, millaisia merkityksiä satumetsät kirjoissa saavat. -Ulla

Näyttely perustuu KAUK- eli Kirja astuu ulos kansistaan -menetelmään. Mitkä ovat sen edut?

KAUK-menetelmässä lavasteiden, äänimaailmojen ja visuaalisten elementtien avulla rakennetaan elämystila, jossa kirjojen maailma herää eloon. Menetelmä mahdollistaa sen, että kirjojen maailmaan voi sukeltaa elämyksellisesti ja moniaistisesti. KAUK saa aikaan erilaisia kirjallisuudesta kumpuavia tunnekokemuksia kuin on mahdollista saada pelkästään lukemalla. Lisäksi kirjallisuus luo mahdollisesti pidempikestoisen muistijäljen, kun sen voi kokea moniaistisesti ja -taiteisesti. Näyttely ja työpajat toivottavasti innostavat lukemisen äärelle sellaisiakin, jotka eivät yleensä niin herkästi tartu kirjoihin. -Ulla

Miten näyttelykirjallisuus on valittu?

Näyttelykirjallisuus on jaettu neljälle eri kohderyhmälle: alle kouluikäisten kirjallisuuteen, 1.–3. luokkalaisten kirjallisuuteen, 4.–6. luokkalaisten kirjallisuuteen ja nuorten/aikuisten kirjallisuuteen. Rajat ovat kuitenkin liukuvia, koska kirjoille on vaikea laittaa ikärajoja. Aikuinen voi esimerkiksi hurmaantua lasten kuvakirjasta aivan samalla tavalla kuin varhaiskasvatusikäinenkin!

Kirjallisuutta alettiin etsiä ihmettelevällä ja kummastelevalla asenteella, ja haaviin tarttui lähes 30 kirjaa, joissa kuljetaan mystisissä ja taianomaisissa metsissä. Mukaan haluttiin niin kotimaista kaunokirjallisuutta, kuvakirjoja, runoja kuin tietokirjojakin. Kirjallisuudessa painottuvat lasten- ja nuortenkirjallisuus, mutta aikuisetkin löytävät varmasti itselleen mieluisaa luettavaa. -Ulla

Oliko vaikeaa keksiä tapoja, joilla kirjat voivat astua ulos kansistaan?

Pikemminkin ideoita oli liikaa ja niistä oli runsauden pula! Paljon kirjoista kummunneita ideoita jouduttiin karsimaan pois kokonaan, jottei näyttely olisi paisunut liian suureksi. Näyttelyä tehdessä huomasimme, että kirjallisuuslistalla olisi voinut olla vähemmänkin teoksia. Ihania kirjoja kuitenkin löytyi niin paljon, että tämäkin rajaus tuntui vaikealta! -Ulla

Millaista taustatyötä näyttelyn pystyttäminen on vaatinut?

Näyttelyä ei ole vielä varsinaisesti ja fyysisesti pystytetty mihinkään, mutta olemme tehneet Jyväskylän pääkirjastolle retken, jossa dokumentoimme näyttelytilat suunnittelua varten. Muilta kirjastoilta pyysimme kuvia ja mahdollisia pohjapiirustuksia. Nämä ovat olleet elintärkeitä lavastepuolen suunnittelussa. -Laura

Kerro lavasteiden rakentamisesta?

Näyttelyyn käytetään paljon nurkissa pyörineitä materiaaleja ja kirpparilöytöjä. Vain välttämättömät materiaalit on ostettu uutena. Kun olimme keränneet listan näyttelyyn tulevista elementeistä, kävimme sen yhdessä läpi, ja kaikki saivat valita vapaasti projekteja. Suurin osa tehtävistä jaettiin kiinnostuksen lisäksi osaamisen mukaan, mutta itse pääsen kokeilemaan muun muassa puun kaiverrusta. -Laura

Millaista yhteistyötä näyttelyn tiimoilta on tehty?

Olemme kysyneet kustantamoilta luvat käyttää sitaatteja kirjoista näyttelyssä. Olemme myös saaneet kirjailijoiden yhteystietoja, jotta voimme kertoa heille, että heidän kirjansa ovat osa näyttelyä. Moni kustantamo on iloksemme pystynyt lahjoittamaan näyttelyssä esillä olevia kirjoja rapinalaisten käyttöön, mistä iso kiitos heille! -Roosa

Tila-asioista on sovittu yhdessä Keski-Kirjastojen kanssa kokoustellen ja tiloja tutkien. Rahoituksen saimme Alfred Kordelinin säätiöltä. -Vilma

Graafikko, muusikko ja nettisivujen tekninen toteuttaja pestattiin rapinalaisten ulkopuolelta! -Ulla

+ Heta, olet luonut näyttelyn tiedotuksen graafisen ilmeen. Miltä tuntui olla mukana projektissa?

Mukana oleminen oli palkitsevaa ja innostavaa. Olen suuri satujen ja tarinoiden ystävä, joten erilaiset satumaiset miljööt olivat jo ennestään tuttuja. Piirtäessä tykkään fiilistellä muiden luomia maailmoja, olivat ne sitten teksteinä tai kuvina, ja tutkin paljon erilaisia kuvin luotuja paikkoja prosessin aikana. Varsinkin Tove Janssonin kuvitukset ovat itselle rakkaita, ja tahdoin tuoda samanlaista leikkimielisyyttä omiin kuvituksiin. Ison avun toi innostunut työryhmä, jonka huikean pohjatyön pohjalta oli helppo päästää myös oma luovuus valloilleen. -Heta

Lisää tietoa näyttelystä löydät Kirjametsän kotisivuilta (täältä).

Kirjoista kasvaa kokonainen metsä – kirjallisuusaiheisen näyttelyn rakentaminen