Etänä Zoomissa järjestetyssä Rapina puhuu sanataideoppaista -illassa 11.11. Rapinan sanataideohjaajat Ulla Lehtinen ja Merja Toppi esittelivät kuusi heitä erityisesti innostanutta sanataiteen opasta. Oppaat olivat eri kohderyhmille suunnattuja, ja jokaisesta oppaasta nostettiin esiin eri tarkoituksiin sopivia tehtäviä, joita illan osallistujat pääsivät testaamaan. Pääsimme mm. kirjoittamaan eri tekstityyppejä samasta tarinasta, piirtämään uuden maailman kartan ja kokeilemaan paria erilaista runonluontitekniikkaa.

Illassa vinkatut kirjat:

• Anu Hirvonen & Elina Silfverberg: Sata sivua – tekstintekijän harjoituskirja
  • Marketta Rentola: Kirjoita hyvin: ilmaise itseäsi, tavoita lukijasi
  • Pirkko Ilmanen, Riika Kotka, Elina Pulli & Johanna Venho: Runomatkaopas – Harjoituksia ja työpajoja lapsille
  • Sanna Pellicioni & Siri Kolu: Lue minut
  • Katarina Kuick & Ylva Karlsson: Kirjoittamisen ihanuus – Nuoren kirjoittajan opas
  • John Gillard: Luovan kirjoittajan työkirja – 20 kirjailijaa, 70 sormiharjoitusta

Harjoitus: Toistoruno

Yhtenä sanataideoppaasta napattuna harjoituksena kokeilimme toistorunon tekemistä. Harjoitus on teoksesta Pirkko Ilmanen, Riika Kotka, Elina Pulli & Johanna Venho: Runomatkaopas – Harjoituksia ja työpajoja lapsille. Toistorunossa runon jokainen säe alkaa samalla sanalla. Jos haluaa säväyttää lukijaa, voi runon viimeisen säkeen aloittaa eri sanalla.

Rapinalaisten toistorunot alkoivat mm. sanoilla aurinko, pimeys ja sinä.

Rapina puhuu -illat

Sen lisäksi, että illassa saatiin hyviä lukuvinkkejä ja opittiin uusia tapoja hyödyntää sanataideoppaita, ilta muistutti taas, miten parantavaa ja inspiroivaa on välillä heittäytyä toisten ohjattavaksi, päästellä tunteita teksteihin ja hupsutella sanoilla. Siksipä päätimme järjestää toisenkin Rapina puhuu sanataideoppaista -illan! Seuraa Rapinan kotisivuja ja sosiaalisen median kanavia ja tule mukaan jatkotapaamiseen!

Rapina puhuu -illat ovat avoimia Rapinan jäsenille, kannatusjäsenille ja kunniajäsenille. Illat ovat maksuttomia ja perustuvat vertaistukeen sekä yhdessä käytyjen keskustelujen kautta oppimiseen. Aiemmin Rapina on puhunut rahasta ja sanataideohjaajan työn hinnoittelusta. Tulevien Rapina puhuu -iltojen aiheet ovat nyt mietinnässä, ja toiveitakin niiden suhteen saa esittää. Jos sinulla siis on aihe, josta haluaisit päästä puhumaan toisten sanataideohjaajien tai sanataidetta työssään hyödyntävien kanssa, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen sanataideyhdistys.rapina[at]gmail.com tai vaikka yksityisviestillä Facebookissa tai Instagramissa.

Rapina puhuu sanataideoppaista -illan kirjavinkit