Heinäkuussa nautitaan sanoista, kielestä, tarinoista ja sanataiteesta! Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry järjestää 11.7.–12.7.2020 kaksipäiväisen sanataidefestivaalin, jonka kaikki ohjelma järjestetään etänä. Mukaan ovat tervetulleita kaikki kirjoittamisesta ja sanataiteesta innostuvat ympäri Suomen!

Kaikki ohjelma on osallistujille ilmaista ja järjestetään joko Zoomissa, Facebook-livessä, Instagram-livessä tai YouTubessa.

Festarit kutsuu kaikenikäiset juhlimaan kirjoittamisen, lukemisen ja kirjallisuuden äärellä. Käsitämme sanataiteen laajasti ja ajattelemme, että sen piiriin kuuluu muun muassa lukeminen, kirjoittaminen yksin tai yhdessä ja erilaisten sanataiteeseen liittyvien esitysten seuraaminen. Nämä aiheet ovat festivaalin keskiössä.

Festivaalin tavoitteena on edistää sanataiteen saavutettavuutta, tarjota vertaistukea ja inspiraatiota kirjoittajille ja innostaa ihmisiä kirjoittamaan ja lukemaan.

Jos haluat tukea Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n toimintaa ja festarien järjestämistä, voit liittyä yhdistyksen kannatusjäseneksi.

Kysymyksiä tapahtumasta voi esittää festarin koordinointitiimille sähköpostitse sanataideyhdistys.rapina(at)gmail.com.

Festivaalin ohjelma:

(Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.)

Lauantai 11.7.2020

Klo 9–9.45 Aamusivut: Tule kirjoittamaan yhdessä aamuiset ajatukset paperille! Lopussa virittäydytään päivään kirjoitusharjoituksen kautta. (Zoom, Ulla Lehtinen)

Klo 10–10.30 Kirjasta kertomaan! Sanataiteellista kirjavinkkausta alle kouluikäisille. Millainen matka on satukirjasta sanataiteeseen? Voiko lukutaidoton lapsi sanataiteilla? Tervetuloa kurkkaamaan kuvakirjojen aarrearkkuun ja saamaan vinkkejä lastenkirjallisuuslähtöiseen, monitaiteiseen sanataidekasvatukseen. Paja sopii lapsille, vanhemmille ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille. (Rapina ry:n YouTube, Johanna Hyttinen)

Klo 11–12 Lounastauko

Klo 12–13.30 Luonto sanoiksi -kirjoituspaja: Miltä tuntuu olla ahomansikka tai koiranputki? Mitä kärpänen kirjoittaisi päiväkirjaan? Pajassa sanaillaan ja tarinoidaan luonto mielessä. Hakeudu kirjoittamaan luonnon helmaan tai osallistu kotisohvalta. Saat kirjoitusharjoitusohjeita etäyhteyden välityksellä. (Zoom, Roosa Berg & Vilma Tammelin)

14–14.30 Kirjailijahaastattelu: Miten minusta tuli kirjailija? Kustannussopimuksen esikoisnuortenkirjalleen saanut Merja Toppi kertoo. (@rapina_ry:n ja @merjatoppi:n IG-live, haastattelijana Ulla Lehtinen)

14.30–16 Keskusteluryhmä kirjoittajille. Mitä sinä kirjoitat? Millaisia tunteita kirjoittamiseen liittyy? Millaiset asiat saavat kirjoittamisen takkuilemaan? Tule saamaan vertaistukea ja sympatiaa toisilta kirjoittajilta! (Zoom, Merja Toppi & Ulla Lehtinen)

16–16.45 Sanakeksileipomo. Sanapajassa leivotaan sanakeksejä kuvittajan ja runoilijan ohjauksessa. Kun keksit ovat paistuneet, niitä maistellaan sanamaton nuoriopiirissä. Mukaan tarvitset vain kynän ja lehtiön. Paja on suunnattu kirjoittamistaitoisille lapsille. Sanakeksileipomon idea on syntynyt osana Taiken rahoittamaa sanataidehanketta. (Zoom, runoilija Terhi Forssén ja kirjailija-kuvittaja Harri István Mäki)

17–18 Päivällistauko

18–19.30 Open mic -ilta: Tule kuuntelemaan, kun toiset kirjoittajat lukevat tekstejään! Ohjelmassa on muun muassa runoutta, spoken wordia ja lausuntaa sellon säestyksellä. Iltaan voi ilmoittautua esiintyjäksi 3.7. asti. (Rapina ry:n Facebook-live, juontajana Roosa Berg)

Sunnuntai 12.7.2020

Klo 9.30–10.15 Aamusivut: Tule kirjoittamaan yhdessä aamuiset ajatukset paperille! Lopussa virittäydytään päivään kirjoitusharjoituksen kautta. (Zoom, Merja Toppi)

Klo 10.30–13 Pieni etäkirjoittamisretriitti: Tule kirjoittamaan omaa tekstiäsi yhdessä toisten kirjoittajien kanssa! Voit työstää vanhaa tekstiäsi eteenpäin tai aloittaa kokonaan uuden. Aluksi lämmitellään yhteisten sanataide-harjoitusten siivin, sitten kirjoitetaan ja lopuksi kootaan ajatukset yhteen keskustellen. (Zoom, Mari Hintikka)

Klo 13–14 Lounastauko

Klo 14–14.30 Lukujamit: Luetaan yhdessä puolen tunnin ajan. Käy kertomassa omat kesäkirjavinkkisi Padletissa! (@rapina_ry:n IG-live, Vilma Tammelin & Johanna Virtala)

15–16.30 Kirjoita elämääsi -kirjoituspaja: Haluatko kirjoittaa muistojasi auki, mutta kynnys aloittamiseen on korkea? Tule sukeltamaan menneisyyteen kynnyksettömien kirjoitusharjoitusten kautta! (Zoom, Merja Toppi)

Klo 17–17.40 Tarinateatteri Storia esittää: Tarinoita lukemisesta ja kirjoittamisesta. Millaisia kokemuksia sinulla on lukemisesta, kirjoittamisesta tai sanataiteesta? Tule katsomaan ja kuulemaan, kun Storia tekee tarinoista intiimisti yhteisiä kokemuksia! Tarinateatteri on improvisaatioon perustuvaa soveltavaa teatteria, jossa näyttelijäryhmä ja muusikko ohjaajan johdolla tekevät näkyviksi osallistujayleisön kertomia tarinoita, tapahtumia ja tunteita. (Zoom)

Näin pääset seuraamaan festivaaliohjelmaa:

Suurin osa festivaalin ohjelmasta järjestetään Zoomissa. Ohjelmaan pääset osallistumaan näin:

1. Lataa Zoom-sovellus tietokoneellesi tai puhelimeesi ja kirjaudu sisään sovellukseen.
  2. Liity mukaan Zoom ID:n 2316590461 avulla tai tästä linkistä: https://us02web.zoom.us/j/2316590461
  3. Salasana kaikkiin ohjelmanumeroihin on 14711.
  4. Toivomme, että saavut paikalle pari minuuttia ennen kunkin ohjelmanumeron alkua.
  5. Jos haluat, voit pitää videoyhteyden auki tai kiinni. Voit osallistua työpajoihin joko puhumalla mikrofoniin tai kirjoittamalla chattiin. Jokaisen työpajan ohjaaja ohjeistaa erikseen pajan käytänteistä.

Osa ohjelmasta järjestetään Rapina ry:n Instagram-tilillä. Instagramin livelähetystä pääset seuraaman näin:

1. Kirjaudu sisään Instagramiin omilla tunnuksillasi. Mene Rapinan Instagram-tilille @rapina_ry.
  2. Kun livelähetys alkaa, profiilikuvakkeen ympärille ilmestyy värikäs rengas, jossa lukee live. Klikkaa profiilikuvaa, niin pääset seuraamaan liveä.
  3. Voit kommentoida ohjelmaa chatissa tai lähettää vetäjille sydämiä.

Open mic -iltaa pääset lauantaina seuraamaan Facebook-livessä.

1. Mene Facebookissa Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapinan FB-sivulle.
  2. Live-lähetyksen pitäisi näkyä julkaisuna sivun yläreunassa.

Alle kouluikäisten satutunti järjestetään lauantaina YouTubessa.

1. Mene Rapinan YouTube-tilille Sanataideyhdistys Rapina.
  2. Uusimpana videona pitäisi näkyä ensiesityksessä lasten satutunti 11.7. klo 10 alkaen.
Sanojen juhlaa! -etäsanataidefestivaali järjestetään 11.7.–12.7. – Tule mukaan!

Hakutulokset “Sanojen juhlaa! -etäsanataidefestivaali järjestetään 11.7.–12.7. – Tule mukaan!