runobuffet, runous, sanataide, Rapina ry, sanataideyhdistys, Yläkaupungin yö, sanataidepaja, runopaja

Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry tutustutti kaupungifestivaali Yläkaupungin yön kävijöitä runouteen keväisessä runobuffetissa toukokuun 19. päivänä. Non-stop-periaatteella toteutetussa sanataidepajassa maisteltiin runoja matalalla kynnyksellä. Runobuffet houkutteli noin parisenkymmentä eri-ikäistä osallistujaa.

Osallistujat saivat valita seisovan runopöydän herkuista itselleen mieluisan sanataidetehtävän tai halutessaan maistella runobuffetin kaikkia tarjoiluja. Kuuden erilaisen harjoituksen joukosta löytyi niin kollaasiruno, kaavaruno, sanomalehtiruno, kirjaruno kuin hakukonerunokin.

runobuffet, runous, sanomalehtiruno, sanataide, Rapina ry, sanataideyhdistys, Yläkaupungin yö, sanataidepaja, runopaja

”Miehen sähkövirta kulki lävitseni / selitysten vimma / puristin käteni nyrkkiin. / Kädenpuristus. / Miten sen nyt ottaa / Olet britti / Minä olen britti / Todella hauska sattuma.” – Runobuffetissa syntynnyt sanomalehtiruno

Jyväskylän yliopiston Ruusupuistossa järjestetyn runobuffetin selvästi suosituin herkku oli sanomalehtiruno, jossa mustataan sanoja sanomalehtiartikkelista. Myös kollaasirunot, joissa yhdistellään lehdistä leikattuja kuvia ja tekstinpätkiä kuvakollaasiksi, inspiroi osallistujia.

Näin syntyy sanomalehtiruno

1. Etsi sanomalehdestä tai aikakausilehdestä lyhyt lehtiartikkeli tai valitse yksi palsta tekstiä pidemmästä artikkelista.
  2. Mustaa tussilla yli lehtileikkeleestä ne sanat, joita et käytä runossa.
  3. Jäljelle jääneet sanat muodostavat valmiin runon.

Haluatko tilata sanataidepajan tapahtumaasi tai vaikka yksityistilaisuuteen? Käy lukemassa lisää Rapinan tarjoamista sanataidepajoista

Miten syntyy sanomalehtiruno? Runobuffet kutsui herkuttelemaan riimeillä