Pohditko, mitä antaa joululahjaksi sanataiteen ystävälle? Haluaisitko, että lahja tarjoaisi ilon lisäksi uusia oivalluksia ja rikastaisi mielikuvitusta? Oletko kyllästynyt joka puolelle levittyviin joulupaketteihin ja kaiken alleen peittäviin lahjapaperivuoriin? Ei hätää!

Päätimme helpottaa sanataiteen ystävien (tai heidän läheistensä) joulustressiä ja tarjota tänä jouluna 4 + 1 luovuutta juhlistavaa joululahjaa annettavaksi kivoille ihmisille. Neljä ensimmäistä lahjaa on aineettomia, eli roskaamattomia, vaivattomia ja kevyitä, mutta ikimuistoisia!

*Mysteeri-ilta*

Anna ystäväporukalle tai vaikka perheellesi lahjaksi sanataiteellinen murhamysteeri-ilta! Kartanossa on tapahtunut murha, ja teidän tehtävänne on selvittää, keitä oli paikalla, mitä murha-aseita löydettiin ja kuka oli syyllinen. Agatha Christien mysteereiden ja Cluedo-pelin hengessä ratkaistava murhatapaus ei edellytä suurta dekkareiden tuntemusta tai vankkaa kirjoittajakokemusta. Ilta soveltuu parhaiten 13–99-vuotiaille. Suositeltu osallistujamäärä 5–8 henkeä. Illan ohjaa sanataideohjaaja, toimittaja ja kirjallisuuden maisteriopiskelija Ulla Lehtinen (HuK), joka rakastaa kaikenlaisia mysteerejä ja haaveili lapsena etsivän ammatista. Hinta 95 € (alv. 0 %), kesto 1,5 h. Ilta ohjataan lahjan saajan kotona.

*Yksityinen tubetunti*

Löytyykö lähipiiristäsi innokas tubettajan alku? Anna lahjaksi yksityinen tubetustunti, jonka sisältö räätälöidään juuri lahjansaajan tarpeisiin sopivaksi! Kahden tunnin aikana voidaan käydä läpi esimerkiksi videoiden editoimista, käsikirjoittamista, ideointia tai oman tyylin löytämistä. Yksityistunnin ohjaa sanataideohjaaja ja toimittaja Ulla Lehtinen (HuK), joka tekee TikTokiin kirja-aiheisia videoita @tarinannuppuja-tilillä. Yksityisen tubetunnin hinta on 79 € (alv. 0 %), kesto 2 h. Yksityistunti pidetään lahjan saajan kotona.

*Mittatilaussatu*

Onko lähipiirissäsi ihminen, joka ei koskaan tarvitse mitään, mutta ansaitsisi hatullisen hupsuttelua tai säkillisen suloisia sanoja? Tilaa hänelle mittatilaussatu! Liuskan mittainen satu sisältää totuuspohjaa lahjansaajan elämästä juuri haluamasi verran, ja loput tarinasta ammennetaan taikamaailmasta. Lahjansaaja voi taistella voitokkaasti Nukumaassa terrorisoivaa kofeosaurusta vastaan tai olla harvinainen hönsyheiliäinen, joka kukoistaa kangasmetsissä ja on ollut edellisessä elämässään sieni.

Sadun punoo sanataideohjaaja ja kirjailija Merja Toppi, joka kirjoittaa maagista realismia ja elämäänsä uusiksi. Sähköpostin liitteenä toimitettuna sadun hinta on 49,99 € (alv 0 %). Tulostettuna ja lahjansaajalle postitse lähetettynä hinta on 55 € (alv 0 %).

*Palautepalvelu (proosateksti)*

Tämän lahjan voit hyvällä omallatunnolla ostaa vaikka itsellesi! Kannustava, tekstin vahvuuksiin keskittyvä mutta rakentava palaute auttaa pitämään yllä kirjoitusmotivaatiota silloin, kun omalle tekstille alkaa sokeutua ja tekstin eteenpäin viemiseksi tarvitaan uutta näkökulmaa. Palautteessa kiinnitetään huomiota tekstiin kokonaisuutena mutta myös sisällön, rakenteen ja kielen yksityiskohtiin. Palautepalvelu sisältää kirjallisen palautteen sekä puolen tunnin palautekeskustelun, joka voidaan käydä joko kasvokkain Jyväskylässä tai etäyhteyden välityksellä/puhelimitse. Palautetta antaa sanataideohjaaja Johanna Berlin (FM). Palautepalvelun hinta on 60 € (alv. 0 %) / 20 liuskaa.

*Rapinan sanataidetarrat*

Sanataidetarrat ovat täydellinen lahjaidea kenelle tahansa kirjoittajalle ja kirjojen ystävälle! Ne ilahduttavat niin paketin sisällä kuin sen päällä, mutta eipä mikään estä ostamasta tarroja itselle omaksi piristykseksi tai kirjoitustavoitteiden saavuttamista vauhdittamaan. Tekstitarra-arkissa on kirjoitusaiheisia otsikoita, jotka sopivat esimerkiksi vihkoihin, päiväkirjoihin ja bujoiluun. Kuvatarra-arkissa taas on kauniita kirja-aiheisia valokuvatarroja, jotka sopivat kaunistukseksi melkeinpä mihin tahansa. Sanataidetarrat ovat kannatustuote, jonka ostamalla tuet Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n toimintaa. A5-kokoisen tekstitarra-arkin hinta on 4,50 € ja A6-kokoisen kuvatarra-arkin 3,50 €. Hintaan lisätään postituskulut 1,85 €.

Aineettomien lahjojen ostaminen

Rapinan aineettoman lahjan eli mysteeri-illan, yksityisen tubetunnin, mittatilaussadun tai palautepalvelun voi ostaa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen sanataideyhdistys.rapina[at]gmail.com.

• Merkitse viestin otsikoksi se lahja, jonka tahdot ostaa.
  • Maksuohjeet lähetetään vastausviestinä sähköpostitse ja lahjat voidaan toimittaa, kun maksu näkyy Rapinan tilillä.
  • Mittatilaussadun ostaja voi kertoa sähköpostiviestissään haluamansa verran lahjan saajan elämästä, jos tahtoo esimerkiksi saada hänet seikkailemaan yhdeksi sadun hahmoista. Kerro myös, haluatko lahjan toimitettuna sähköpostitse vai tulostettuna, ja mihin osoitteeseen.
  • Mittatilaussatu lähetetään lahjan saajalle viikon kuluessa tilauksesta.
  • Mysteeri-illan, tubetunnin ja palautepalvelun ostaja saa lahjan saajalle annettavaksi lahjakortin, joka sisältää tarkat ohjeet lahjan lunastamiseksi.
  • Mysteeri-iltojen ja tubetuntien toteutusajat voidaan sopia lahjan saajan toiveiden mukaan, aikaisintaan tammikuussa 2021.
  • Palauteaika sovitaan yhdessä lahjan saajan kanssa.

Sanataidetarrojen tilaaminen

Tilaa sanataidetarroja lähettämällä sähköpostia osoitteeseen sanataideyhdistys.rapina[at]gmail.com.

• Kerro sähköpostiviestissä tarrojen vastaanottajan nimi ja osoite, kumpaa tarra-arkkia tahdot ostaa ja kuinka monta kappaletta.
  • Maksa tilaamasi tarrat Rapinan tilille FI70 8146 9710 0108 01. Kirjoita tilisiirron viestiksi “sanataidetarrat” ja saajaksi Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry. Tarrat lähetetään, kun maksu näkyy tilillä.
Rapinan 4 + 1 joululahjaa