Sanataideyhdistys Rapina osallistui Mahdollisuuksien tori Jyväskylä -tapahtumaan Jyväskylän kävelykadulla lauantaina 15.8. Sää oli kesäinen ja tunnelma esitysten ansiosta karnevaalimainen, vaikka Rapinan teltta olikin vähän ylempänä Kauppakadulla ja syrjässä Kompassin ympärille levittäytyneisiin telttoihin nähden.

Tapahtuman järjestäjiltä oli tullut selkeät turvallisuusohjeet, jotka Rapina päätti ottaa tosissaan, ja niinpä kaikilla teltalla edustaneilla rapinalaisilla oli kasvoillaan maskit. Tämä oli Rapinalle ensimmäinen kerta Mahdollisuuksien torilla, mutta kokeneemmilta kävijöiltä kuulimme, että tapahtuma oli koronan vuoksi selvästi tavallista hiljaisempi, ja kävijät pitivät normaalia enemmän etäisyyttä, mikä tietenkin vaikeutti keskustelujen aloittamista – siis torin kävijöiden kanssa. Sen sijaan juttelimme paljon naapuriyhdistysten edustajien kanssa, saimme maistaa turkkilaista kahvia, ja viriteltiinpä erään yhdistyksen kanssa yhteistyötäkin (tästä lisää piakkoin!).

loruonginta

Rapinan teltalla oli lapsille tarjolla loruongintaa ja aikuisille oma versionsa, jossa sai onkia tarinalle alun. Osa saaliina olleista tarinoiden aluista oli kerätty romaaneista, osa oli lähtöisin rapinalaisten omista kynistä. Tarkoituksena oli tarjota helppo lähtökohta, josta voi halutessaan jatkaa kirjoittamista minne tahansa mielikuvitus lähteekin kuljettamaan.

Minkälaisia mahdollisia jatkoja sinä keksit esimerkiksi seuraavalle tarinan alulle?

”Hain lakanoita ja pyyhkeitä, koska halusin tehdä pesän.”

(Kayo Mpoyin teoksesta Virtaavan veden sukua, suom. Ulla Lempinen)

Lisäksi teltalla oli sanamato, jossa ideana oli jatkaa edellistä sanaa niin, että uusi sana alkaa aina edellisen sanan viimeisellä kirjaimella. Mahdollisuuksien tori on monikulttuurinen tapahtuma, ja moni Rapinan teltalla käynyt vasta opiskelee suomen kieltä. Sanamadon idea oli silti helposti omaksuttavissa, ja muutama uskalias pääsikin harjoittelemaan suomen kielen taitoaan muistelemalla mitä A:lla tai I:llä alkavia suomenkielisiä sanoja he jo tietävätkään, ja miten se-ja-se sana nyt kirjoitettiinkaan…

Tällaiseksi kasvoi torin sanamato:

SANATAIDETANAAMUSIIKKILKIKURINENENÄKÄPUSSILKKAITORAVAURINKOIKEUSUKLAATALANKOMAATÄHTIHMISETORIITTALARKKITEHTILMISELVÄKSYKSI

Lisäksi teltalla oli jaossa Rapinan uusia esitteitä ja myytävänä kannatusjäsenyyksiä sekä sanataidetarroja. Sanataidetarrat ovat Rapinan uunituore kannatustuote, joka ehti valmistua juuri toria varten. Sanataidetarroja on kahta erilaista arkkia, toinen sisältää ihania kirja-aiheisia kuvia ja toinen sanoja, joita voi liimata muistivihkoon otsikoiksi. Sanataidetarroja voi ostaa ainakin Rapinan tulevista tapahtumista, ehkä myöhemmin myös tilata postitse. Tarrat ovat ehtineet löytää tiensä jo useamman rapinalaisen muistikirjaan.

sanataidetarrat

Vaikka teltalla oli ajoittain hiljaista, jäi tapahtumasta rapinalaisille hyvä fiilis ja kivoja muistoja. Kiitos Mahdollisuuksien tori Jyväskylän järjestäjille ja kaikille teltalla kävijöille!

Tunnelmia Mahdollisuuksien torilta