keski-suomen sanataideyhdistys rapina

Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry viettää 15-vuotissynttäreitään tänä vuonna. Mitä kaikkea kiinnostavaa yhdistyksen historiaan on mahtunut? Tänä keväänä Rapinalla työssäoppijana ollut Jose Temonen otti selvää.

Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry perustettiin Jyväskylässä lokakuussa 2005. Yhdistyksen tavoite on alusta asti ollut kunnianhimoinen: levittää ja vahvistaa sanataiteen saatavuutta koko Keski-Suomen alueella. Rapinalaisia yhdistää intohimo nimenomaan ammattimaiseen sanataideohjaukseen, jota Rapina ry onkin tarjonnut maakunnassa jo viisitoista vuotta. Puolitoistavuosikymmenisen taipaleensa aikana Rapina on toiminut lukuisten sanataideohjaajien, taidekasvattajien, opettajien, kirjailijoiden ja muiden alojen osaajien kokoontumispaikkana.

Rapinan perusta on rakentunut lapsille ja nuorille suunnatusta sanataidetoiminnasta, mutta ajan myötä kohderyhmä on laajentunut kaikenikäiseksi. Nykyään Rapinan toimintaa suunnataan päiväkoti-ikäisistä ja koululaisista alkaen aina työikäisiin ja eläkeläisiin asti. Rapinalle on aina ollut tärkeää sanataiteen saavutettavuus mahdollisimman laajalle yleisölle, ja siksi toimintaa on pääasiassa rahoitettu apurahoilla, jotta kynnys tapahtumien tilaamiselle ja järjestämiselle olisi matala. Erilaisia projekteja on vuosien saatossa ollut paljon, joten tässä yhteydessä mainitaan vain merkittävimmät esimerkit.

Sanataidetta koko maakuntaan

Alkuaikoina Rapinan fokus oli sanataiteen levittämisessä. Jyväskylän kulttuuri- ja taidetarjonta koettiin jo varsin kattavaksi, joten tavoite oli antaa mahdollisuuksia kokea näitä elämän rikkauksia koko maakunnan alueella, pienissäkin kunnissa. Parhaiten näitä pyrkimyksiä edustivat erilaiset koululuokkien kanssa tehdyt tempaukset, jossa koululuokat eri puolilla Keski-Suomea pääsivät harjoittamaan luovuuttaan sanataidetehtävien parissa.

Merkittävimpinä näistä mainittakoon vuosina 2007–2009 järjestetyt Pullopostia-kokonaisuudet, jossa kussakin kolme koululuokkaa eri kouluista pääsi kirjoittamaan autiosaari-teemaisia tarinoita sanataideohjaajien opastuksella, ja vuosina 2008–2009 toteutettu “Mu(u)n mielestä – märehditään mediaa” -projekti, jossa 8 koululuokkaa eri puolilta Keski-Suomea pääsi tutustumaan sanomalehden tekoon ja samalla oppimaan medialukutaitoa ja -kriittisyyttä.

Rapina kantoi myös oman kortensa kekoon lasten ja nuorten henkisen hyvinvoinnin puolesta osallistumalla Suomen kulttuurirahaston valtakunnalliseen Myrsky-hankkeeseen (2008–2011). Myrskyn tavoitteena oli auttaa syrjäytymisvaarassa olevia lapsia ja nuoria kulttuurin ja taiteen keinoin. Rapina toteutti yhteistyössä Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry:n ja Toimintakeidas oy:n kanssa Kartalla!-projektin, jossa huollettiin nuorten mielenterveydellistä hyvinvointia voimauttavan kirjallisuusterapian ja sanataiteen avulla.

Uusia kohderyhmiä ja aluevaltauksia

Varsinkin Rapinan alkuaikoina toiminta keskittyi paljolti lasten ja nuorten kohderyhmään. Rapina haluaa kuitenkin tarjota sanataidetta kaikenikäisille, ja paras esimerkki kohdeyleisön laajentamisesta on Sanasilta-projekti, jossa kurottiin yhteen sukupolvien välistä kuilua taiteen voimalla. Käytännössä tämä tarkoitti lasten ja senioreiden yhteisiä sanataidekerhoja, joissa osallistujat pääsivät tutustumaan toistensa kokemusmaailmoihin tarinoiden kautta. Yhteistyötä on tehty muun muassa päiväkotien ja palvelukotien kanssa. Sanasilta lukeutuu Rapinan pitkäikäisimpiin projekteihin: ensimmäiset kerhot järjestettiin vuonna 2010 ja viimeisin näki päivänvalon vuonna 2017. Eri sukupolvilla on toisilleen paljon annettavaa, joten suunnitelmissa on Sanasillan jatkaminen vastaisuudessakin.

Viisitoista vuotta on pitkä aika, ja myös Rapina on muuttunut ajan mukana. Yhtenä merkkipaaluna ajan hermolla kulkemisessa voidaan pitää vuotta 2017, jolloin Rapina uudisti nettisivunsa ja toi toimintaansa selkeämmin näkyville sosiaalisessa mediassa Instagram-tilin myötä.

Rapinasta löytyy osaamista myös sosiaalisesta mediasta, mikä on laitettu hyötykäyttöön esimerkiksi marraskuussa 2019 järjestetyllä medialeirillä, jossa 10–12 vuotiaat pääsivät käsikirjoittamaan, kuvaamaan ja editoimaan YouTube-videoita. Rapina tarjoaa nykyään apurahoin rahoitetun toiminnan lisäksi myös sanataidepajoja, joita kuka tahansa voi tilata esimerkiksi syntymäpäiville tai pikkujouluihin. Näitä pajoja on hyödynnetty muun muassa työhyvinvoinnin ylläpitämisessä.

Matalalla kynnyksellä mukaan sanataiteilemaan

15-vuotisjuhlavuotena 2020 Rapinan tavoitteena on ollut entisestään madaltaa kynnystä sanataiteeseen osallistumiseen. Tammikuusta 2020 alkaen Rapina on järjestänyt kerran kuukaudessa kaikille osallistujille ilmaisen ja avoimen sanataideillan, jossa tehdään ohjaajan opastuksessa luovia kirjoitusharjoituksia. Koronaepidemian äkillinen ilmaantuminen hidasti näiden tapaamisten järjestämistä hieman, sillä maaliskuun sanataideilta jouduttiin perumaan. Rapina ratkaisi tilanteen järjestämällä huhti-, touko- ja kesäkuun sanataideillat Zoom-palvelun välityksellä etänä.

Niin ikään etänä järjestettiin Rapinan 15-vuotista taivalta juhlistava Sanojen juhlaa! -etäsanataidefestivaali, joka pidettiin Zoomin ja Rapinan somekanavien välityksellä 11.7.–12.7.2020. Etäyhteyden voimin toteutetulle festarille pystyi siis osallistumaan muualtakin kuin Keski-Suomesta, mistä vain missä on internet-yhteys ja sanataiteennälkäisiä ihmisiä!

Rapinalaisten ideat eivät ole ehtyneet tulevaisuuttakaan ajatellen, sillä suunnitteilla on muun muassa kirjoitusretriittejä, joissa kaikenlaisille kirjoittajille tarjotaan aikaa ja rauhallinen ympäristö edistyä kirjoitustyössä. Kaiken kaikkiaan voidaan siis todeta, että keskisuomalainen sanataidetarjonta on turvattu tulevinakin vuosina, ja Rapina ry voi paremmin kuin koskaan. Nähdään sanataiteen parissa!

Jose Temonen, yhdistyksen entinen työssäoppija, nykyinen kannatusjäsen

Sanataideyhdistys Rapina ry –  jo 15 vuotta keskisuomalaista sanataidetta