Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry järjesti kävijöille ilmaisen Sanojen juhlaa! -etäsanataidefestivaalin 11.–12.7.2020. Festivaalin kaikki ohjelma järjestettiin verkossa Zoomissa, Facebook-livessä, Instagram-livessä ja YouTubessa. Festivaali pidettiin ensimmäistä kertaa ja se tavoitti viikonlopun aikana noin 200 kävijää.

Viikonlopun aikana järjestettiin muun muassa kolme sanataidepajaa, pieni etäkirjoittamisretriitti, kaksi aamusivusessiota, open mic -ilta, lukujamit ja keskustelupaja kirjoittajille. Lisäksi Tarinateatteri Storia esiintyi festarikansalle, kuultiin kirjailija Merja Topin haastattelu ja tutustuttiin sanataidelähtöiseen alle kouluikäisten kirjavinkkaukseen.

Osa festivaalin ohjelmasta on katsottavissa verkossa jälkikäteen. Käy ihastumassa open mic -illan rohkeisiin esityksiin yhdistyksen Facebook-sivuilla, kuuntele kirjailija Merja Topin haastattelu Instagram-TV:ssä, osallistu lukujameihin Instagram-TV:ssä ja katso varhaiskasvatusikäisten sanataiteellinen kirjavinkkaus YouTubessa.

Järjestäjät kiittävät kaikkia osallistujia ja pohtivat jo kovasti, millainen festivaali ensi vuonna järjestetään! Jos haluat tukea yhdistyksen toimintaa ja seuraavan festivaalin järjestämistä, voit liittyä yhdistyksen kannatusjäseneksi.

Palautetta festivaalista voit jättää järjestäjille Forms-lomakkeen kautta.

Omaelämäkerrallisen kirjoittamisen pajassa sukellettiin omaan arkeen ja muistoihin.

Näin kävijät kommentoivat festivaalia:

”Kiitoksia festivaalista! Sain siitä paljon intoa ja inspiraatiota omaan kirjoittamiseen.”

”Lämmin kiitos järjestäjille ja työpajojen ohjaajille isosta ja merkittävästä työstä sanataiteen hyväksi!”

”Pidin kovasti tapahtuman etämuotoisuudesta, jolloin myös osallistumisen kynnys oli matalampi.”

”Monipuolinen ja innostava ohjelmisto! Hyvän aikataulutuksen ansiosta oli mahdollista osallistua vaikka kaikkeen ohjelmaan.”

”Hyvät vetäjät! Tunnelma oli turvallinen ja luova.”

Ensimmäistä kertaa järjestetty Sanojen juhlaa! -festivaali ilahdutti ilmaisilla kirjoituspajoilla ja esityksillä