Keväällä ja kesällä 2020 sain mahdollisuuden suorittaa kolmen kuukauden työssäoppimisjakson Rapina ry:n riveissä osana projektiosaajakoulutustani. Työtehtäviini kuului muun muassa projektisuunnitelmien ja apurahahakemusten laatimista, yhdistyksen viestintään ja tulevan toiminnan ideointiin osallistumista sekä arkistoitujen materiaalien läpikäynti ja digitointi. Varsin monipuolista tekemistä siis. Tämän vuoksi, ja koska Rapinan toiminta on hyvin projektiluontoista, pestini Rapinan palveluksessa antoikin hyvän kuvan siitä millaista työskentely projektiosaajana saattaa olla.

Yhdistyksenä Rapina oli minulle ennestään tuntematon, mutta kiinnostukseni kirjallisuuteen ja kirjoittamiseen sai minut kokeilemaan sanataiteen maailmaan sukeltamista. Yhteiskuntatieteellisen opintotaustani puolesta astuinkin hieman vieraalle maalle, sillä rapinalaisista löytyy muun muassa kirjallisuuden ja pedagogiikan osaajia, mutta ei valtiotieteilijöitä tai filosofeja. Vaikka sanataiteen ohjaukselliset ja kasvatukselliset ulottuvuudet jäävätkin osaamiseni (paikoin jopa ymmärrykseni) ulkopuolelle, Rapinassa oli kyllä tilaa pohdiskelevaisuuteen taipuvaiselle ajattelijalle ja kirjoittamisessa ja tiedon etsinnässä jonkin verran harjaantuneelle ihmistieteilijälle.

Työssäoppimisjaksoni sattui koronan sävyttämään maailmanaikaan, mutta palaverit ja pienimuotoiset hengailutkin onnistuivat mainiosti etänä Zoomin välityksellä. Työskentely Rapinassa ylipäätään on muodoltaan paljolti suunnittelupalaverien ja ideointiriihien tahdittamaa omatoimista kirjoitus- ja selvitystyötä, joten se sopii itsenäisestä työskentelystä pitävälle mitä parhaimmin. Yksinäiseksi tai epäyhteisölliseksi työskentelyä ei kuitenkaan voida kuvailla, sillä Rapinan yhdeksi ehdottomaksi vahvuudeksi on mainittava sen työyhteisö ja yhteishenki: rapinalaiset ovat kaikki mukavia ja innostavia, ja koin että minut otettiin avosylin vastaan mukaan porukkaan. Luovien ja mielenkiinnon kohteisiinsa intohimolla suhtautuvien ihmisten toimintaa seuratessa siinä samalla koki itsensäkin inspiroituvan.

Kaiken kaikkiaan työssäoppimiseni Rapinassa on jättänyt suuhun varauksettomasti positiivisen maun. Sain paljon hyvää oppia ja kokemusta omasta osaamisestani ja työskentelytavoistani, ja myös minulle ennestään vieraasta sanataide- ja kulttuurimaailmasta. Omasta puolestani voin lämpimästi suositella Rapinaa työssäoppimis- tai harjoittelupaikaksi kenelle tahansa sanataiteesta kiinnostuneelle. Suosituksen voi vielä tuplata mikäli tulevaisuudenhaaveista tai koulutustaustasta löytyy esimerkiksi sanataideohjaajana, opettajana tai kirjailijana toimimista, silloin Rapina-kokemuksesta saattaa saada irti vielä enemmän kuin minä. Kuten Rapinan järjestämässä toiminnassa, myös siellä työskentelyssä pääsee todellakin käyttämään luovuuttaan!

Jose Temonen
Rapinan entinen työssäoppija, nykyinen kannatusjäsen

Tutkimusmatka sanataiteen maailmaan – Rapina ry työssäoppijan silmin