Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina järjestää kaikille avoimia sanataideiltoja kerran kuukaudessa, joka kuun kolmas keskiviikko. Illoissa tutustutaan sanataiteeseen tekemällä helppoja matalan kynnyksen harjoituksia, jotka eivät vaadi aiempaa kokemusta sanataiteesta tai luovasta kirjoittamisesta.

Iltoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon eikä mukaan tarvitse päästä joka kerralla. Illoilla on vaihtuvat teemat, joista ilmoittelemme tällä sivulla sekä somekanavillamme illan lähestyessä. Otathan mukaan omat kirjoitusvälineet, joko kynän ja paperia tai esimerkiksi tietokoneen. Illat on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta nuorempiakaan osallistujia ei käännytetä ovella pois.

Sanataideillat ovat osallistujille maksuttomia, ja niitä järjestetään joko etänä tai lähitoteutuksena. Linkki etätoteutukseen tulee aina nähtäville tälle sivulle illan ajankohdan perään. Lähitoteutukset pidetään Kortteli Klubilla (Vapaudenkatu 48-50).

Rapinan sanataideillat kevät 2024:

Sulta taitaa päästä runo!keskiviikko 17.1. klo 18-19.30 https://us02web.zoom.us/j/84907898355?pwd=TGlxNzFIUUdsWE9pMThkRUc5VHAzUT09

“Pidätkö runoista?” on hassu kysymys. Sama kuin kysyisi “Pidätkö ihmisistä?” Niin ihmisiä kuin runojakin on monenlaisia. Runo on yksinkertaisimmillaan vain sanoja peräkkäin. Ei sen kamalampaa. Tule kokeilemaan, millaisia runoja sinusta löytyy!

Ehkä päättömiä? Tai vakavia? Rakkautta pursuavia?
Lyhyitä, keskipitkiä, koko illan kestäviä,

surumieltä estäviä taikka sitä lisääviä?

Huom! Ei riimittelypakkoa tai muutakaan painetta.

Rapinan sanataideohjaaja Merja Toppi on uiskennellut niin yleiskielisissä kuin savolaisissakin runoissa. Täällä hän tarjoilee sytykkeitä ja harjoituksia, joiden avulla voi silittää runoa nenänvarresta.

Leikkaa, liimaa, lainaa ja varastakeskiviikko 21.2. klo 18-19.30 Kortteli Klubi

Nyt laitetaan kirjoja palasiksi! Tässä illassa lainaaminen ja varastaminen on täysin sallittua, jopa suotavaa. Kirjoittamisen virikkeinä käytetään poistosta pelastettuja vanhoja kirjoja ja niiden sisältöjä. Mukaan iltaan tarvitset vain ripauksen leikkimieltä ja halutessasi omat sakset ja liiman (välineitä lainattavissa myös paikan päällä). Aiempi kokemus kirjoittamisesta ei ole millään tavalla välttämätöntä. Illassa sanojen varastamiseen sinua yllyttää kirjailija ja sanataideohjaaja Joanna Heinonen.

Aistien viemääkeskiviikkona 20.3. klo 18-19.30 Kortteli Klubi

Mitä olisi jäätelö ilman makua, hyttysenpisto ilman tuntoa tai konsertti ilman kuuloa?

Reaalimaailmamme syntyy monista erilaisista aistihavainnoista, mutta entä fiktiiviset maailmamme? Pääsemmekö niissä haistamaan tuoreen ruohon ja tuntemaan vanhuksen ihon uurteet vai katselemmeko vain kaunista kuvaa? Tervetuloa mukaan sanataideiltaan, jossa leikkimielisesti haastamme kaikkia aistejamme. Tutkimme yhdessä aistihavaintojen roolia kerronnassa ja fiktiivisten maailmojen rakentamisessa. Luvassa on rentoja sanataideharjoituksia, jotka sopivat kenelle vain. Kokemuksella, iällä tai inspiraation määrällä ei väliä! Tarvitset vain itsesi ja ripauksen uteliaisuutta. Illan ohjaa Jasmine Forsberg.

Muistosi valehtelevat keskiviikkona 17.4. klo 18-19.30 Kortteli Klubi

Tämä ilta on niille jotka vihaavat omaelämäkirjoittamista, ja niille, jotka rakastavat sitä. Aivomme ovat täynnä muistomössöä, valemuistoja ja puolimuistettuja kalavaleita. Tule mukaan miettimään ja kirjoittamaan, miten tällaisesta sekasopasta kauhotaan kiinnostavia ja koskettavia tarinoita. Mitä edes on totuus, ja voisiko sen vaan kuitenkin heittää romukoppaan, jotta pystyy välittämään oman elämänkokemuksen? Tämä sanataideilta on suunnattu aikuisille osallistujille. Illan ohjaa luovan kirjoittamisen opettaja ja “perinteisen” omaelämäkirjoittamisen inhoaja Marras Mustonen.

Ajan aalloillakeskiviikkona 15.5. klo 18-19.30 ETÄNÄ

Aika se on aikamoisen kiinnostava tyyppi: se kultaa muistot ja käy sitten pitkäkseen, vain lentääkseen hetken kuluttua jonnekin ja ilmaantuakseen taas kreivin aikaan. Ja ajan kanssa pitää tehdä jos jonkinlaisia asioita. Mutta mitä aika oikein on? Tässä sanataideillassa kellotaulun viisarit laitetaan pyörimään yllättäviin suuntiin. Aikaa mitataan uusilla yksiköillä, ja mielikuvituksen voimin matkustetaan niin menneeseen kuin tulevaankin. Ilta sopii myös nuorille kirjoittajille noin 10-vuotiaasta ylöspäin. Illan ohjaa Johanna Hyttinen.

Mitä ovat sanataideillat?

Sanataideiltoja ohjaavat Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n sanataideohjaajat, joilla on osaamista muun muassa sanataiteen, kirjallisuuden, journalismin, draaman, sosiaalisen median ja kasvatuksen osa-alueilta.

Kysymyksiä illoista (ja vaikkapa toiveita iltojen tulevista teemoista) voi esittää sähköpostitse sanataideyhdistys.rapina@gmail.com. Kannattaa laittaa seurantaan myös yhdistyksen Facebook ja Instagram, joissa infotaan lisää tulevien iltojen aiheista niiden tullessa ajankohtaisiksi.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Mitä sanataideilloissa tehdään?

Heinäkuun 2021 sanataideiltaa vietettiin Villa Ranan rehevässä puutarhassa orkesterin soittaessa sattumalta taustalla. Tässä maistiainen luontoaiheisesta pajasta:

Valitse alla olevalta listalta yksi kasvinnimi. Mistä se voisi juontaa juurensa? Kirjoita nimen tarina vapaaseen tyyliin. (10 min)

kielo, rentunruusu, anopinkieli, päivänkakkara, koiranputki, saniainen, juhannusruusu, ahkeraliisa, mustasilmäsusanna, jukkapalmu, juoru, rahapuu, voikukka, nokkonen, paju, ketunleipä, tulppaani, ruusu, kissankäpälä, kevätesikko, nuokkuhelmikkä, auringonkukka

Menneiden sanataideiltojen tunnelmia

Huhtikuu 2021 Eläimellistä menoa -ilta