Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina järjestää kaikille avoimia sanataideiltoja kerran kuukaudessa, joka kuun kolmas keskiviikko. Illoissa tutustutaan sanataiteeseen tekemällä helppoja matalan kynnyksen harjoituksia, jotka eivät vaadi aiempaa kokemusta sanataiteesta tai luovasta kirjoittamisesta.

Iltoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon eikä mukaan tarvitse päästä joka kerralla. Illoilla on vaihtuvat teemat, joista ilmoittelemme tällä sivulla sekä somekanavillamme illan lähestyessä. Otathan mukaan omat kirjoitusvälineet, joko kynän ja paperia tai esimerkiksi tietokoneen. Illat on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta nuorempiakaan osallistujia ei käännytetä ovella pois.

Sanataideillat ovat osallistujille maksuttomia, ja ne järjestetään koronatilanteen salliessa Jyväskylän kaupunginkirjaston Kokoustilassa (2. kerros, lastenosaston takana) osoitteessa Vapaudenkatu 39–41. Poikkeuksista eli etätoteutuksista ilmoitamme tällä sivulla sekä sosiaalisen median kanavillamme.

Rapinan sanataideillat 2021:

17.3. klo 18–19.30 Mikä siellä narisee? Kuunnelma asuu jossain novellin ja näytelmäkirjallisuuden välimaastossa. Mistä aiheesta sinä saisit aikaan vaikuttavan kuunnelman? Miten pystyy hyödyntämään kuunnelman rajoitteita? Tule mukaan pohtimaan, mitä sinä haluaisit ilmaista ääniaaltojen kautta. Illan ohjaavat Rapinan sanataideohjaajat Laura Mustonen ja Merja Toppi. Ilta järjestetään etänä Zoomissa, pääset liittymään mukaan tästä linkistä: https://us02web.zoom.us/j/83489321874

21.4. klo 18–19.30 Eläimellistä menoa. Illassa kirjoitetaan eläinaiheisia runoja, koetaan muodonmuutoksia, käydään kertomassa epäilyttävistä oireista tohtorille ja tutkitaan kokonaan uusia eliölajeja. Olet lämpimästi tervetullut mukaan tutkailemaan pörheitä ja suomuisia olentoja sanataiteen keinoin, olitpa sitten suuri biologi, joka innostuu merkillisistä eläinfaktoista tai lämminhenkinen lemmikkikavereiden paijaaja. Illan ohjaa Rapinan sanataideohjaaja, toimittaja ja kirjallisuuden maisteriopiskelija Ulla Lehtinen (HuK).

19.5. klo 18–19.30 Ihmeellinen ihminen. Mitä kehoilla on kerrottavana? Kuinka liikkeestä syntyy sanoja? Kehollisuutta pohtivassa sanataideillassa tutkitaan ruumiin ja mielen yhteyksiä kirjoittamiseen, inspiroidutaan ihmiskehon mahdollisuuksista ja pyritään vangitsemaan liikettä sanoiksi ja tarinoiksi. Liikettä havainnoidaan ulkopuolelta, joten sinun ei tarvitse valmistautua rentoutumista rankempiin fyysisiin suorituksiin kirjoittamisen ohella, paitsi tietenkin jos itse haluat! Illan ohjaa Rapinan sanataideohjaaja ja tanssitaiteen opiskelija Johanna Virtala.

Sanataideiltoja ohjaavat Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry:n sanataideohjaajat, joilla on osaamista muun muassa sanataiteen, kirjallisuuden, journalismin, draaman, sosiaalisen median ja kasvatuksen osa-alueilta.

Kysymyksiä illoista (ja vaikkapa toiveita iltojen tulevista teemoista) voi esittää sähköpostitse sanataideyhdistys.rapina@gmail.com. Kannattaa laittaa seurantaan myös yhdistyksen Facebook ja Instagram, joissa infotaan lisää tulevien iltojen aiheista niiden tullessa ajankohtaisiksi.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Katso sanataideiltojen tapahtumasivu Facebookissa.

Mitä sanataideilloissa tehdään?

Heinäkuun sanataideiltaa vietettiin Villa Ranan rehevässä puutarhassa orkesterin soittaessa sattumalta taustalla. Tässä maistiainen luontoaiheisesta pajasta:

Valitse alla olevalta listalta yksi kasvinnimi. Mistä se voisi juontaa juurensa? Kirjoita nimen tarina vapaaseen tyyliin. (10 min)

kielo, rentunruusu, anopinkieli, päivänkakkara, koiranputki, saniainen, juhannusruusu, ahkeraliisa, mustasilmäsusanna, jukkapalmu, juoru, rahapuu, voikukka, nokkonen, paju, ketunleipä, tulppaani, ruusu, kissankäpälä, kevätesikko, nuokkuhelmikkä, auringonkukka

Sanataideillat alkavat Jyväskylässä!