Paneelikeskustelussa mukana Sami Eerola (vas.), Ilkka Taipale, Sari Rimmi, Jani Kokko, Anna Pulkkinen ja Matti Kuhna.

Rapina sai kunnian olla mukana viime sunnuntaina 18.3. järjestetyssä Jyväskylän kevät 2018 -tapahtuman avajaistilaisuudessa, joka koostui paneelikeskustelusta sekä Missä mennään – puheenvuoroja -teoksen julkaisusta.

Paneelikeskustelun aiheena oli “Turvallisuus, sosiaalipolitiikka ja kulttuuri – mikä tärkeintä?”. Rapinan puheenjohtajan, Annan, lisäksi keskusteluun osallistui psykiatri Ilkka Taipale, tohtorikoulutettava Jani Kokko Jyväskylän yliopistosta sekä opiskelija Sami Eerola Helsingin yliopistosta. Paneelikeskustelua johti maisteri Sari Rimmi sekä kommentoi filosofian tohtori Matti Kuhna. Paneelikeskustelussa korostui huoli suomalaisen yhteiskunnan eriarvoistumisesta ja nuorten syrjäytymisestä sekä pohdinnat siitä, miksi turvattomuuden kokemukset ovat lisääntyneet.

Anna puhui avauspuheenvuorossaan sanataidekasvatuksen merkityksestä niin yksilön kuin laajemman yhteisöllisen hyvinvoinnin kannalta. Sanataidekasvatuksen pääasiallisena tavoitteena on tukea yksilön kasvua sekä luku- ja kirjoitustaitojen kehittymistä luovien menetelmien kautta. Lisäksi sanataide luo kohtaamisia ihmisten välille, sillä se on hyvä keino jakaa omia kokemuksiaan muille ja luoda ymmärrystä, kasvattaa eläytymiskykyä ja myötätuntoa. Näin ollen sanataide laajenee itseilmaisusta osallistumiseksi kulttuurin ja yhteiskunnan rakentamiseen.

Tapahtuman lopussa julkaistiin Katriina Kajanneksen toimittama, Athanorin kustantama teos Missä mennään –puheenvuoroja. Teoksesta löytyy myös Rapinan jäsenten, Venla-Vanamo Asikaisen ja Mari Aarnipellon, kirjoitus “Sanataiteen tila – Ympäristötaide lukemisen ja kirjoittamisen kannustimena”, joka käsittelee sanataiteen tekemistä ja kokemista luontoympäristössä, ja sitä kautta sanataiteen äärelle pysähtymisen merkitystä hektisessä ajassamme. Kaiken kaikkiaan teos kattaa 53 näkökulmaa tämän hetken suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta.

Jyväskylän kevät 2018 -tapahtuma jatkuu huhtikuun alkuun asti erilaisin keskustelu- ja kulttuuritapahtumin ympäri Jyväskylää. Tapahtuma on Lasse Nummi seura ry:n organisoima ja se on järjestetty yhdessä Suomen sana ry:n ja Jyväskylän työväenyhdistys ry:n kanssa.

Jyväskylän keväät 2018 -tapahtumasta löytyy lisätietoja alla olevien linkkien takaa:

Missä mennään – puheenvuoroja -teoksen nettisivut:

Paneelikeskustelua ja kirjan julkkareita Jyväskylän kevät 2018 -avajaistapahtumassa