Jyväskylän yliopiston Ruusupuisto-rakennuksessa järjestettiin kansainvälisenä mielenterveyspäivänä 10.10. Mielen kulttuuri -seminaari otsikolla ”Toivoa taiteista”. Seminaari oli kahdeksan eri ainejärjestön organisoima ja ohjelmaan kuului asiantuntijaluentoja, monitaiteisia työpajoja sekä paneelikeskustelu. Rapina oli seminaarin pop up -torilla kertomassa omasta toiminnastaan muiden kulttuuri-, terveys- ja mielenterveystoimijoiden rinnalla.

Pääsimme esittämään otsikon kysymystä ”miten sanataiteella voi vaikuttaa mielenterveyteen” sekä itsellemme että pöytämme luona vieraileville seminaariosallistujille. Esiin nousi ainakin ajatuksia siitä, kuinka tunteiden ja monimutkaisten ajatusten sanallistaminen ja tiivistäminen paperille voi auttaa saamaan niistä otteen. Toisaalta jos oikeiden sanojen löytäminen tuntuu vaikealta, voivat fiktion mahdollistama etäännyttäminen ja lyriikkaan kuuluvat metaforat auttaa mielenliikkeiden käsittelyssä.

Tiedotuskanavistamme kertovat käyntikortit sekä mariannekarkit hupenivat hyvää vauhtia päivän aikana. Monille festivaaliosallistujille Rapina ei ollut ennestään tuttu, ja olimme iloisia päästessämme kertomaan toiminnastamme. Pyysimme myös kirjoittamaan lapuille ideoita, minkälaista toimintaa Rapina voisi tarjota. Näihin toiveisiin pyrimme tarttumaan!

Halusimme pisteellemme myös jotain hauskaa luovaa tekemistä, ja printtasimme mukaan runoselfie-tehtäviä. Runoselfie syntyy vastaamalla aluksi omaan makuun liittyviin kysymyksiin, kuten mikä on lempivärisi ja lempieläimesi, minkä jälkeen nämä vastaukset sijoitetaan runokaavaan. Lopputuloksena on hauska ja nopeasti valmistunut omakuvaruno! Itsepohdiskelu on ainakin hyväksi todettu keino edistää mielenterveyttä.

Terkuin,

Milka, Anna ja Ulla

Miten sanataiteella voi vaikuttaa mielenterveyteen?