Rapina järjesti jälleen apurahan turvin viime kevään yökoulun pohjalta suunnitellun dekkarihenkisen pajan eli ”Kadonneen vaasin mysteerin” Keski-Suomen Kirjailijatalolla. Tällä kertaa aikatauluihin sopi kuitenkin paremmin ”päiväkoulu”, joten Rapinan sanataidepäiville 27.-28.5. osallistui yksi innokas ryhmä viidesluokkalaisia Normaalikoulun alakoulusta. Kokonaisuudessaan seitsemän tunnin mittaisen sanataidepajailun aikana neljään ryhmään jaettu luokka yritti ratkaista, kuka talon asukkaista oli varastanut rouva Fagerströmin arvokkaan perintövaasin. Oliko se rouvan epäilyttävä sisäkkö? Vai kenties omalääkäri? Entä oliko kokilla aivan puhtaat jauhot pussissaan? Ja mitä puutarhuri piilotteli? Entä rouvan tytär? Ja miten Turkki liittyi rikospaikalta löytyneisiin vihjeisiin?
Kahden päivän aikana palkatut nuoret salapoliisit pohtivat, mitä rouva oli tehnyt varkauden tapahtumispäivänä ja työstivät ideansa sarjakuvamuotoon. He eläytyivät impron keinoin erilaisiin rooleihin, tutkivat rouvan persoonaa tämän käsilaukun sisällön perusteella ja avasivat aistinsa tekstien tuottamisen avuksi. Viralliset salapoliisimerkit rinnassaan nuoret etsivät löivät lopulta viisaat päänsä yhteen, punoivat johtolangat yhtenäiseksi tarinaksi ja selvittivät nerokkailla aivoillaan, kuka oli syyllinen ja mikä oli tämän motiivi. Liikuttunut rouva Fagerström kaivoi kuvettaan ja kiitti fiksuja etsiviä tarkasta työstä, sillä dramaattisten päivien aikana hän oli oppinut arvostamaan henkilökuntaansa aivan uudella tavalla.
Kokin (Anniina Nirhamo) sarjakuvapajassa pohditaan rouvan päiväohjelmaa.
Rikospaikka on poliisien jäljiltä eristetty.
Rouvan tytär (Taru Laaksonen) ohjasi etsivät aistien maailmaan
Puutarhuri (Saara Laakso) ohjeisti salapoliiseja ennen kellariin tutustumista.
Omalääkäri (Eeva Åkerblad) ja etsivät impron pyörteissä.
Sisäkkö (Marianne Kärkkäinen) lounaspuuron keitossa.
Rouva Fageströmin henkilökunta dramaattisessa loppukoonnissa.
Pelottava rouva Fagerstöm (Katja Kontturi) hukkasi käsilaukkunsa vähän väliä.
Jälleen kerran Rapinan tarjoama dekkarimysteeri oli varsinainen menestys. Nuoret etsivät olivat heti tarinassa mukana, kyselivät nerokkaita kysymyksiä, tunkivat itsensä vihjeiden perässä omituisiin paikkoihin ja harhauttivat rouva Fagerstömiä selvittääkseen tämän omia motiiveja. Päivien aikana opittiin paljon uutta, saatiin vihjeitä, kuultiin arvokkaan perintövaasin tarina ja selvitettiin, kuka oli salaperäinen (turkkilainen) vieras. Loppukoonnin aikana rapinalaiset kertoivat oppilaille hahmojensa taustoja, mitkä vihjeet olivat olleet olennaisia, ja miten myös oppilaat olivat omalla panoksellaan osallistuneet tarinan kehittämiseen, mikä oli kokemuksena se kaikkein paras.
Jokainen mysteeri on erilainen – ei pelkästään käsikirjoituksen takia, vaan myös sen, mitä oppilaat siihen tuovat mukanaan. Syksyllä joku toinen onnekas 5. luokka pääsee mukaan ratkaisemaan mysteeriä!
*****
Rapinalaisten henkilökohtaiset kiireet (eli käytännössä sihteerin väitöskirja) ovat viivästyttäneet tämänkin merkinnän kirjoittamista. Yhdistyksen hallituksessa valittiin viime kuussa uusi puheenjohtaja (onnea Taru Laaksoselle!), joten jäsenten kuvaukset päivittyvät kesän lopussa sekä vanhojen että keväällä otettujen uusien jäsenten osalta. Lisäksi suunnitelmissa on sanataidepakettien kehittämistä, yhteistyöprojekteja ja paljon uusia ideoita, joten kannattaa olla kuulolla.
Tärkeää tietoa on myös se, että Rapinalla on nyt omat Facebook-sivut! Käykäähän tykkäilemässä!
Rapinan toukokuun sanataidepäivät ja muita kuulumisia