Rapina on viettänyt pitkää hiljaiseloa bloginsa suhteen. Syynä on ollut syksyn tapahtumaköyhyys ja Rapinan päivitysvastaavan alias sihteerikön kiireisyys. Koska Rapina on yhdistys, jäsentemme opiskelut, työt, vaihtoon lähdöt, väitöskirjat ja muut projektit tuntuvat haukanneen leijonanosan yhdistyksen ajasta.
Mutta uusi vuosi tuo uudet tuulet ja on aika tuulettaa tämänkin sanataiteellisen porukan kuulumisia.
Rapinan alkusyksy meni Kuokkalassa nuorille suunnatun lehtikirjoittamiskurssin puitteissa. Olimme saaneet pienen rahoituksen nuorten syrjäytymistä ehkäisevää projektia varten Kansan sivistysrahaston Tauno Yliruusin nimikkorahastosta ja ajattelimme lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tarkoituksemme oli aktivoida Kuokkalan nuorisoa kirjoittamaan paikallislehti Kuokkaseen aidosti nuoria kiinnostavia lehtijuttuja.
Kauniisti ja rehellisesti muotoiltuna tämä projekti lipesi tieltä kovaa vauhtia suoraan metsähallituksen puolelle. Ongelmaksi muodostui mainonta ja se nimenomainen nuorten aktivointi. Emme siis saaneet houkuteltua lainkaan nuoria ilmaiselle lehtikirjoittamisen kurssille. Kurssin ainut valopilkku oli Monikulttuurikeskus Gloriasta saapunut ryhmä pakolaisnuoria, jotka osallistuvat Mä oon mukana! -hankkeeseen, jonka on rahoittanut Youth in Action. Heillä oli rahoitus elokuvaprojektiin, joka kuvaa heidän elämäänsä kotimaassaan Kongossa ennen ja jälkeen sodan. Elokuvan tarkoitus on kertoa ryhmän perheille, mitä kotimaassa oikeasti tapahtui. Samalla myös suomalaiset saisivat tietoutta asiasta.
Nuorten miesten elokuvaprojekti pelasti Rapinan lehtikirjoittamiskurssin. Olimme ohjaajina erittäin innoissamme tällaisen projektin saamasta rahoituksesta. Meille oli valtava kunnia auttaa nuoria työstämään tiedotetta projektistaan.
Mikäli elokuvaprojekti kiinnostaa, kannattaa katsastaa asialle pyhitetty blogi: http://twibuke.blogspot.fi/.
Suurin osa lehtikirjoittamiskurssista siirtyi lopulta Kuokkalan koulun äidinkielen tunnille, jossa nuoria oli helpompi aktivoida kirjoittamaan.
Syksyn osalta Rapina osallistui myös Taitoja museooon -koulutukseen, jossa edustajamme kävi vetämässä museopedagogeille sanataidepajoja. Lisäksi Rapina jakoi runouden saloja Halssilan koululla opettajille suunnatussa Runosta esitykseksi -työpajassa.
Tänä vuonna toivottavasti tapahtuukin paljon enemmän. Sammonkodin säätiö on myöntänyt Rapinalle pienen apurahan Sanasilta-projektin jatkoon. Lasten ja vanhusten yhteinen sanallistaminen tullaan näillä näkymin järjestämään syksyllä 2014.
Myös viime keväänä erinomaisesti onnistunut yökoulu tulee saamaan jatkoa. Tästä kerromme lisää, kunhan olemme kokoustaneet asian tiimoilta.
Kevään ohjelmassa on myös yhteistyötä Keski-Suomen elokuvakeskuksen kanssa, Tai Liiku / Työ huraa! -projektin loppukoonti ja kaikenmoista suunnittelua alku- ja loppukesän sanataidepajoiksi lapsille ja nuorille. Ja ehkä nyt lopultakin myös niitä vanhempi–lapsi-pajoja, mitä harkitsimme jo viime keväänä.
Hiljaiselosta hektisyyteen – Rapinan kuulumisia